Direktlänk till inlägg 24 oktober 2018

På jobbet

Av lady1980 - 24 oktober 2018 22:20

Under lunchen på jobbet hade vi tjejer en diskussion om våra mammor och våra barn. Jag blev lite ställd när en kvinna som jag uppfattar som en krigare (för att hon valde att vara ensamstående med 4 barn) berättade att hon inte hade kontakt med 3 av sina 4 barn. Jag har uppfattat henne som en stark kämpe, hon är hård i sin ton, lägger inte energin på bagateller. Barnen är vuxna, hon har flera barnbarn. Och så sa hon att ibland sitter hon hemma och gråter för att hemmes barn förstår inte att hon gjorde allt hon kunde när de växte upp. De har ingen kontakt då hennes barn tycker att hon var en dålig mamma. När är man dålig mamma? När man känner sig själv dålig eller när nån annan säger det? Eller när nån annan är ens barn?

Jag vet ju inte egentligen vad som hände där men kände mig skyldig och ringde upp min mamma när jag slutade jobba.

Jag tänkte på när mina barn blir stora. Kommer jag få skulden för att deras pappa är alkoholist? För att jag tvingar de att göra sina läxor. Har regler ang internettid. Tjatar om att de ska äta grönsaker. För att jag jämt är trött och sliten? Kommer de förstå varför? För att vi aldrig har kunnat göra något annat än vara i ishallar? Kommer de inte heller att ha kontakt med mig? Jag är otroligt rädd för det. Jag skulle aldrig kräva något av mina barn men att de ringer då och då skulle jag uppskatta. Eller så kommer de vara som jag. Känna skuld när de inte hör av sig, göra det motvilligt, till en viss ålder, efter psykoterapi i ett par år kommer de göra upp med sina inre demonerna och acceptera att det blev som det blev, och ringa mig 1 gång varannan månad. Och jag kommer känna mig ensam precis som min arbetskamrat. Oavsett.

Egentligen så är alla människor ensamma. Man föds in i en familj. Har mamma eller pappa, växer upp, lämnar mamma och pappa, träffar någon, skaffar barn, som växer upp, som lämnar denne, och så går det runt runt. Menföräldrarnas uppgift är väl att släppa ungen fri? Föräldrarnas ansvar slutar väl när de blir myndiga och flyttar hemifrån? Eller tar det aldrig slut?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av lady1980 - 25 november 2018 22:56

Har blivit trött på problem med denna sida. Vill du följa mig med mig? Här fortsätter jag skriva: https://2017lady1980.blogspot.com/ ...

Av lady1980 - 6 november 2018 14:19

Jag har insett en sak. Jag tycker inte att arbetslivspsykologi är kul. Nu kommer jag avsluta kursen bara för att men jag tycker inte den är lika kul som utvecklingspsykologi. Sedan har jag tänkt på en sak nu när jag försöker tänka ut vad jag s...

Av lady1980 - 1 november 2018 19:45

Hade en märklig situation på jobbet igår. Chefens eurocard faktura har inkommit och jag har samlat ihop kvitton. Han bor i Västerås och har förmånsbil egentligen. Men på grund av en ögonsjukdom fick han ta sig till och från arbetet kommunalt dvs tåg....

Av lady1980 - 31 oktober 2018 22:22

Idag ringde jag upp son 2 och frågade om han ville spela biljard med mig. Han var lyrisk över erbjudandet! Och jag blev glad. Jag var på dejt idag. Med alla mina 3 pojkar. Inte illa eller hur. Och jag njöt av varenda sekund. Vi spelade biljard, dr...

Av lady1980 - 31 oktober 2018 10:56

Jag var hos optiker igår. För att min chef tvingade mig skaffa terminalglasögon. Jag har levt i förnekelse länge men nu måste jag erkänna att min syn har blivit sämre, vilket stämde efter undersökningen. Jag klarar mig inte när jag kör bil, och ser i...

Skapa flashcards