Alla inlägg under oktober 2017

Av lady1980 - 31 oktober 2017 11:30

                

Av lady1980 - 29 oktober 2017 15:30

Bekantskapen uppsagd.

20 års vänskap avslutad.

Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Eller om det är så bara med kvinno vänskapen.

Jag har inte många tjejkompisar. Inga alls om jag tänker efter. Jag är inte beroende av människor mer än mina barn och nu min sambo. Och jag både lider och inte lider av det. Visst är det kul att ha vänner som man kan träffa då och då, snacka tjejsaker med, fnittra, göra roliga selfies med, eller skvallra med.

Men jag har inga sådana vänner. Vänskap betyder ärlighet för mig. De som jag har sett som mina vänner har svikit mig. Mer än en gång. Vid olika tillfällen.

Vi är tre kvinnor. Alla har olika liv, olika antal barn, olika antal äktenskap., olika mål. Vi arbetar i olika brancher, olika tider och tjänar olika mycket. Det enda vi har gemensamt är den solidariska kvinno medkänsla och att vi

en gång i tiden hamnade i Sverige från samma land.

Vi har under alla år befunnit oss på olika nivåer i livet. Medan den ena skaffade barn, kämpade den andra med sin partner att hålla ihop, eller när den ena sökte efter meningen med livet och sin plats under solen, medan den andra har hittat sin plats under samma sol...låter så luddigt.


Jag har aldrig känt att vi hade rätt timing. Jag har alltid känt att antigen så har jag redan gått igenom det där eller så var inte jag där än. Som tex när vi alla var singlar samtidigt. Vi hade inte blöta fester, inga högljudda träffar eller skitsnack under samma tak till 3 på morgonen.

Jag vet inte om det är så att alla appar gör att man har blivit folkskygg eller bekväm av sig och inte ta sig tid att ses. Eller på något sätt så hittade de aldrig tid att ses med mig i alla fall. För de två kunde och hade tid att ses när jag inte hade det. De reste flera gånger tillsammans och planerade saker.

Under flera år har jag vid flertal tillfällen frågat efter en gemensam träff men det har aldrig blivit av. Inte heller ringdes vi så ofta. Man kunde skriva och diskutera genom whatsapp men inte i verkligeheten. Jag var till slut tvungen att fråga vad som var fel eftersom de aldrig ville träffa mig. För nånstans kände jag mig utfryst.

Den ena svarade att jag har som vanligt fel timing, hon hade massa egna problem att ta itu med.

Den andra svarade på ett väldigt märkligt men ändå så ärligt vis genom att skicka mig en dikt...där hon ber mig fara?




 

Skapa flashcards